Take nothing but pictures, leave nothing but footprints...

søndag 23. januar 2011

Endelig vakre Sydney!!


Vi kunne ikke være i Australia for andre gang og ennå ikke ha besøkt Sydney, det ville være for ille...  Så mellom fartingen og jobbing for Marcus har vi fått skviset inn en langhelg i en av verdens vakreste byer. Cape Town i Sør-Afrika står for meg som en av de flotteste byene jeg har vært i, men nå tror jeg den kan få konkurranse fra Sydney og det før vi har sett operahuset!


Sydney, jeg tenker på sol og sommer og på den vellykkede, litt overlegne storesøstra til Melbourne. Byen som har alt og som alle vil tilbake til.



Vi bor på Mercure Sydney hotell i George St, med kort vei til Chinatown og ikke så langt til Darling Harbour. Etter frokost på Subway går vi nedover George St. til Paddy´s market i Chinatown.


Kopivarer fra Kina ligger på rekke og rad og henger rundt omkring på de løse veggene av stål. Her er det farger og mønster for en hver smak. Veldig mye glorete og jalla som selvsagt mine små søte synes er mye finere enn mora.. Da går samtalen gjerne litt sånn: "Åååå, SE mamma, der er det en kjempe fin og rosa kjole".  "Ja, den var ROSA ja..., men jeg tror kanskje ikke vi trenger en sånn akkurat nå, men hva med denne lille, søte pengepungen i rosa? Var ikke DEN fin?" Heldigvis kan små jenter (og sikkert store innimellom også) fort avledes. Det er absolutt ikke alt som lages i Kina som er lekkert selvom det glitrer aldri så mye! Noen glitrende klistremerker senere er vi på vei ned til Darling harbour og akvariet i steden.



Tydeligvis ikke bare oss som tenkte at akvariet kunne vært på tide å besøke nå, køen er lang og det er varmt. Anbefaler å kjøpe billettene på internett så kan man være "VIP"er og komme rett forbi i køen.


Akvariet i Sydney som er et av verdens største er litt rotete og trangt i starten iallefall når man går rundt med vogn. Her finner man over 600 australske arter, bl.a. en enslig liten platypus (nebbdyr). Marcus gleder seg så til å se en platypus. Han forsøker seg tidlig med at "herfra går jeg ikke før jeg har fått sett en platypus...". Heldigvis får vi han på bedre tanker, ellers hadde vi kanskje vært på akvariet ennå. Platypusen er nemlig ikke veldig glad i hverken besøk eller å vise seg fram!

I glasstunnelen under vann ser vi mange haier, noen sjøkuer og Nemoer i tillegg til et drøss med andre flotte fisker.
Bilde nr 3 av Oda, hun skvatt veldig når haien svømte rett over hodet...
Fantastiske utstillinger i Lego!
Vi går videre ut på Darling Harbour på motsatt side av akvariet og kikker på den australske fregatten og ubåten som ligger som museum til kai sammen med en kopi av båten James Cook oppdaget Australia med.


Dagen avsluttes med et besøk på Wildlife World som ligger ved siden av akvariet. Utenfor holder de på å bygge verdens største Legobilde. Mathea fikk utdelt sin brikke nr 2498 til å pusle noen brikker på og etterpå blir hennes brikke satt inn på bildet.



Wildlife World har den største samlingen av australske dyr under samme tak.
Her har de en stor samling med slanger både giftige og ikke-giftige slanger. Vi finner ut at Eastern Brown snake som Mathea nesten tisset på hjemme er verden nest giftigste slange...


På hjemveien gikk vi gjennom Chinatown. Hver fredag ettermiddag er det nattmarked der. 


En innholdsrik og flott første dag i Sydney!

1 kommentar:

  1. Eia var jeg der!!!!!! Fantastiske bilder som alltid!!! Skulle gjerne vaert der sammen med dere! Kan ikke tro at det er 19 aar siden jeg var der! Gleder meg til aa se flere bilder! God klem

    SvarSlett