Take nothing but pictures, leave nothing but footprints...

torsdag 14. oktober 2010

En sulten krokodille...

Krokodillestranda...
På campingplassen i Rollingstone sendte jeg mann og barn på stranda mens jeg lagde middag. Bobilen er jo av den størrelsen at man kun bør holde på en av gangen inne. 

Jentene koste seg på stranda
To gode venninner  
Da jeg skulle rope at det var middag så jeg varselskiltet på stranda om at det var krokodiller og maneter i vannet. Ops, det hadde jo ikke de sett. Heldigvis var det kun skjell de hadde møtt på sin vei. 

Måtte jo forevige krokodilleskiltet!!
Ved utsjekking dagen etter spurte jeg om det virkelig var krokodiller her hvorpå dama bak disken svarer: "You are in northern Queensland now darl (for darling), there are crocks everywhere..." Ehh... ble vel ikke akkurat berolighet av den setningen. Etterpå fortalte hun at det var to krokodiller som holdt til i nærhet, men at de aldri hadde hatt krokodille inne på campen (nå ble du vel berolighet mamma?). 

Det var godt det bare var et skilt... 
Så for å se krokodiller på litt nærmere hold tok vi en båttur på Daintree river litt nord for Port Douglas. Der ble vi med Bruce fra Daintree River Cruise  på en times båttur og så tre små krokodiller og to litt større.

Båttur på krokodilleelven, lever ca 70 krokodiller her
En liten søt krokodille, bare 8 mnd. 
Vår første slange, en pyton liggende oppi treet
og en mindre farlig trefrosk
Krokodilleelven anbefales det ikke å bade i
Men Mathea var litt skuffet over at ingen av krokodillene hoppet, så siden vi hadde litt tid på vei tilbake til Cairns reiste vi innom Hartley´s Crocodile Adventures.

Denne har heldigvis ikke vært ekte 
En krokodillefarm hvor man får litt info om krokodiller, se alt fra egg til små og større krokodiller, være med på en liten båttur, holde krokodille (en liten en...) og se krokodillene bli "matet". I tillegg har de koala, kokkaburra (fugler) og cassovary (utrydningstruet fugl som kun lever her nord i Queensland).

Mathea mater en cassovary
En søvnig koala
Kokkaburra
Fin park og et veldig bra opplegg. Høydepunktet til Mathea var helt klart å holde en krokodille.

Endelig en sulten og hoppende krokodille
Mathea: "Hva sier de i barnehagen nå da?"
Etter ørten bilder ble det da noen fine

2 kommentarer:

  1. Siren sier Mathea er tøff! Og så er Mathea flink;o) Oda er flink til å balansere! Klem fra Siren

    SvarSlett
  2. Nå har jeg sittet og lest meg gjennom hele siden her, og FY så mye dere får opplevd mens dere er down under! Det må jo være en fantastisk opplevelse for hele gjengen, noe dere vil huske resten av livet!
    Drømmer om å gjøre noe slikt en gang selv, og da lagrer jeg bloggen deres her som inspirasjon! Kjempeflinke dere er til å reise med små barn! Mange som tror at det ikke går, men det meste ligger i planlegginga! (Og så lærer man jo mens man går...)

    Gleder meg til å fortsette å følge dere der nede!
    Klem fra størstepia

    SvarSlett