Take nothing but pictures, leave nothing but footprints...

torsdag 24. februar 2011

En pizza, to brannbiler og åtte brannmenn


Det er pizza på menyen. Lene har lurt på når det blir tantes hjemmelagde pizza igjen, så jeg tenker at i dag passer det fint. At dagens middag skal bli så actionfylt er riktignok ikke i mine planer...

Hjemmelaget pizza:

Bunn: 
2 egg
1 ss fløte
1 ss olje
1/2 ts bakepulver
2 ss bakemiks/proteinpulver
1 1/2 dl revet ost
litt salt

Stekes på 225 c i ca 10 min

Tomatsaus:
2 fedd hvitløk
1/2 løk - begge finhakkes og freses i litt olje
Ha i en boks med hakkede tomater
Provence krydder
Litt salt, pepper og sukrin/sukker
Kokes i 20 min og kjøres glatt med stavmikser

Over bunnen smøres tomatsaus, ta på osteskiver, skinkeskiver, rød løk og tilslutt bacon. 
Stekes i ca 10-15 min på 225 c. Mot slutten helles over smeltet hvitløksmør og grilles litt i stekeovnen..
Serveres med hvitløksrømme (rømme, hvitløk, salt og pepper) og ruccolasalat

De minste jentene ville ha salami på

Det er nå action starter for fullt... Den dyre Miele ovnen er litt ivrig og sender ut en haug med hvitløksduft når jeg åpner døren slik at brannalarmen aktiveres og det uler og uler i hele leiligheten. Nå får vi i alle fall sjekket at brannvarsleren fungerer hvis man skulle være i tvil om det. Vi aner ikke hvor vi skal slå av alarmen og ikke har vi telefonnummeret til alarmsentralen (kunne vært kjekt å ha finner vi ut nå!!). Etter en liten stund slutter plutselig alarmen å ule og vi kan nyte en nesten nystekt pizza. Vi (les jeg) tuller og sier at "tenk om brannbilen hadde kommet, da kunne vi invitere de på pizza". Vi spiser noen biter til og så hører vi sirener i det fjerne. "Ha-ha, tenk om det er brannbilen som kommer til oss?".

Ops..., de kom visst til oss...

Sirene blir sterkere og sterkere og med ett er det ikke like gøy. "Herregud! Tenk om det er en brannbil??" Mathea løper ut på verandaen med meg i hælene og lenger oppi gata ser vi en rød brannbil komme med fulle sirer!! "OMG!!" Det kommer ikke bare en, men jammen er det to brannbiler som stopper utenfor huset. Åtte brannmenn (seks kjekke og to litt eldre) velter ut av brannbilene, røykdykker og gode greier.


Vi er litt skjelvne i beina når vi kommer oss ned til dem. De tar det hele heldigvis med knusende ro og er glade for at alt er bra med oss. Jeg sier at jeg lager pizza, men jeg visste ikke at det var SÅ mange som kom for da burde jeg laget flere. De smiler og sier vi må skaffe oss nummeret til vaktselskapet slik at vi har det til senere. Vi fortsetter med middagen, enda litt mindre nystekt nå, men hva gjør vel det?

Nå kan vi angre på at vi ikke kjøpte årskalenderen med lettkledde brannmenn som ble solgt på senteret før jul... 




1 kommentar:

  1. He he. Skjønner at måltidet ikke ble helt som planlagt ja. Og skjønner godt at dere ble ganske skjelvne i beina. Bra de tok det så fint da. Og pizzaen så kjempegod ut. Den skal jeg lage en dag :o) Nå har vi spist bacalao som Kjetil har laget. Var kjempegodt! Nå er det film og te og kos. Det er lørdagskveld. Ungene er i seng for lengst og imorgen er det også fri. Kjetil og Oliver går på snowboardkurs denne helgen og skal møte imorgen igjen kl 1000 i Aron, kjempestas for begge to :o) Cornelius har blitt supermammadalt etter å ha mamsen for seg selv i dag :o) Mamma måtte dessverre avlive hunden sin i dag. Har ventet lenge på at hun skulle bli bedre,men ble bare verre. Så kanskje hun kommer en tur imorgen også. Ellers så hadde jeg kveldsvakt i går og gått tur i dag, deilig å ha litt overskudd igjen. Ha en fortsatt fin helg. klem fra nutte.

    SvarSlett